Teatr łapie oddech
Trzy premiery, 139 warsztatów, 244 spektakli i 51 tysięcy widzów. Pół miliona zasięgu na Facebooku. Kolejny sezon w Teatrze Zagłębia oficjalnie zakończony.
Wakacje to czas oddechu dla sosnowieckiej sceny. Odpoczynku po zakończonym, bardzo intensywnym sezonie. Otrzymane nagrody: Złota Maska dla spektaklu “Tajemniczy ogród”, Nagroda Artystyczna Marszałka Województwa Śląskiego dla Przemysława Kani, „Mikrofon audiodeskrypcji – za zaangażowanie w proces audiodeskrypcji, a także udział w festiwalach – Festiwal Muzyki Współczesnej dla dzieci Mała Warszawska Jesień (“Tajemniczy ogród”), Festiwal Kultury Bez Barier (“Gniew”) czy Festiwal Dotknij Teatru w Łodzi (“niezgoda.jpg”) tylko potwierdzają jego dynamikę.
Trzy premiery, 244 spektakli i 51 tysięcy widzów. Przeszło 240 tys. wejść na stronę internetową i pół miliona zasięgu na Facebooku (czyli o 38,9% więcej w porównaniu do okresu maj 2022-maj 2023) – to dobra wróżba na kolejny sezon. A gdy dodamy do tego 66 lekcji teatralnych, 139 warsztatów, 29 warsztatów do spektakli, po pięć warsztatów w ramach „Rodzinnej Niedzieli Kulturalnej” i akcji „Rodzice do Teatru”, 12 wykładów „Teksty kultury do matury”, co daje w sumie przeszło 4,5 tysiąca uczestników – rozbudowa Teatru Zagłębia wydaje się jedyną stosowną opcją.
„To był bardzo udany sezon nie tylko pod względem działań artystycznych, ale i pedagogicznych. To również dobry rok, jeśli chodzi o pozyskane fundusze, a rosnąca liczba widzów jest najlepszym dowodem na to, że obrany przez nas kierunek jest właściwy. To też dowód na to, że przygotowywana rozbudowa teatru to strzał w dziesiątkę” – komentuje Iwona Woźniak, dyrektorka Teatru Zagłębia.
Teatr Zagłębia to scena, która pretenduje do miana kulturalnego centrum nie tylko Sosnowca i Zagłębia, ale i regionu. Scena, która oprócz wysmakowanej oferty repertuarowej proponuje dużo, dużo więcej, bo np. “niezgoda.jpg” – wyjazdowe spektakle, które odbywaj się klasach szkolnych (27 spektakli, 675 uczestników, 27 warsztatów i 675 uczestników), wystawy w teatralnej galerii „Niegalerii” – “Żółta ziemia” Ewy Kozery, “NIE/ZAPOMNIENIE” Iwony Germanek i Krzysztofa Gołucha, “Archipelagi. Komunikaty” Urszuli Ślusarczyk, “Bajkowe selfie” prace uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej w Sosnowcu i “Ecce Homo” Krystyny Łyczywek. Teatr otwarty i dostępny. Otwarty na trudne tematy, o których nie boi się rozmawiać. To im poświęcony był cykl rozmów i dyskusji „Teatr w sprawie…” podczas którego pytaliśmy o to, czego możemy się nauczyć od ukraińskich artystów teatru i czy dostępność się opłaca (choć tu odpowiedź jest oczywista, bo tylko w tym sezonie odbyło się siedem pokazów spektakli z audiodeskrypcją, napisami i tłumaczeniem na Polski Język Migowy). Ale też mówiliśmy o kobiecości i sile kobiet, szukaliśmy też wspólnej przestrzeni dla kultury i edukacji.
A skoro o przestrzeni, to teatralna przestrzeń nas nie ogranicza. Udowodniły to cieszące się niegasnącą popularnością Spacery teatralne, które w tym sezonie prowadziły po następujących szlakach: “Maczki, dawna Granica – spacer śladem bohaterów znad Białej Przemszy”, “Z Sosnowca w szeroki świat”, “Spacer po dawnym miasteczku Modrzejów”, “Od kapliczki do kapliczki – wycieczka piesza z Pogoni do Milowic”, „Będzin-Kamionka 80 lat po”, “Tajemnice Starego Sosnowca”. Imponująca frekwencja – każdorazowo średnio 80 osób – to z pewnością zasługa oprowadzających, czyli Pawła Ptaka, znanego regionalisty i pracownika Teatru Zagłębia, regionalisty Artura Ptasińskiego czy historyka Grzegorza Onyszki.
Przy takim zaangażowaniu ludzi skupionych wokół Teatru Zagłębia nie dziwi fakt, że ta praca i kreatywność jest nie tylko dostrzegana, ale też i nagradzana. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznało teatrowi 39 tys. zł w programie “Kultura Dostępna”, 40 tys. zł w programie “Wydarzenia artystyczne dla dzieci i młodzieży”, 67 tys. zł w programie “Teatr”, 280 tys. zł w programie “Infrastruktura kultury” i 57 tys. zł w programie “Edukacja Kulturalna”, przeszło 84 tys. zł w programie “Teatr Polska” i 45 tys. zł w programie “Lato w teatrze” Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego. Dzięki wsparciu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego (EFS) teatr otrzymał przeszło 324 tys. zł na poprawę ergonomii na stanowiskach pracy. Wielkie wparcie, jak co roku okazał też długoletni Mecenas Teatru Zagłębia – Bank PKO BP.